De 5 administratieve valkuilen voor de ZZP administratie!

Geplaatst op 10-11-2016

ZZP administratie? In de praktijk kom ik helaas nog steeds voorbeelden tegen van zzp’ers, die keihard werken maar onvoldoende aandacht schenken aan hun administratieve verplichtingen. Hierdoor gaat geld verloren. Mocht je zelf geen tijd of zin hebben om de administratie te doen in de avonduren of het weekend, neem dan een administratiekantoor in de hand. Administratiekantoor du Pont is op de hoogte van de actuele regelgeving.

Liever direct contact om te bespreken wat er beter kan aan uw ZZP administratie? Laat het me weten via het contactformulier.

De volgende aandachtspunten willen wij, dan ook graag alle ZZP’ers meegeven – ZZP Administratie:

1.Te weinig aandacht voor debiteuren beheer

Laat je niet alleen maar leiden door de waan van de dag en je core business, maar maak ruim voldoende tijd voor je (financiële) administratie vrij. Je zult niet de eerste zzp’er zijn, die lang en vol overgave heeft gewerkt aan een opdracht, maar waar door slecht debiteuren beheer, uiteindelijk de geleverde inspanning moeizaam (of niet) wordt omgezet in betaalde facturen. Wees duidelijk in je betaaltermijnen en maan ook je debiteuren aan op het moment dat ze niet voldoen aan deze verplichtingen (eventueel eerst voorafgegaan door een herinnering). Te vaak wordt nog gedacht dat dit niet goed zal vallen bij de klant, maar vergeet niet,  dat je zo ook laat zien dat je administratie op orde is en dat jij professioneel bezig bent en dit laatste ook van je klant verwacht. Per slot van rekening zit je niet te wachten op klanten, die de facturen niet betalen.Samengevat, plan dus regelmatig (liefst wekelijks) tijd in om je debiteurenadministratie bij te werken. Vaak hebben (online) boekhoudprogramma’s prima (signaal)opties, zodat je dit met minimale inspanning op een professionele manier vorm kan geven. Tip: papier is geduldig en dus ook een papieren of elektronische aanmaning wordt gemakkelijk opzij gelegd, probeer je klant altijd te bellen.

2. Niet op tijd factureren – ZZP Administratie

Uiteraard  is het belangrijk om op tijd je facturen te versturen. Realiseer je dat, iedere week dat je later factureert, jij ook later je geld zult ontvangen voor het werk dat je hebt verricht. Maak ook hierbij gebruik van de vaak eenvoudige, maar effectieve oplossingen die hiervoor worden geboden.

3. Eén bankrekening voor zakelijk en privé

Maak een duidelijke splitsing tussen je zakelijke en privé rekeningen -uitgaven. Uiteindelijk moet dit toch worden uitgesplitst en waarom zou je dit niet meteen doen op het moment dat je ermee bezig bent en het ook voor jezelf nog duidelijk is. Dit scheelt je op een later tijdstip veel uitzoek werk en ook je boekhouder hoeft zo minder werk voor je te verrichten en dat merk je weer in de kosten.

4. Boekhouding niet op orde

Voor veel ondernemers heeft boekhouden niet de hoogste prioriteit en wordt de administratie niet geordend bijgewerkt. Indien je al van jezelf weet dat je niet de discipline kunt opbrengen om dit op een goede manier vorm te geven, zoek dan hulp bij administratiekantoor du Pont. Door de steeds verdergaande automatisering zijn er tegenwoordig zoveel mogelijkheden, waarmee je dit op een betaalbare manier kunt realiseren zonder dat je zelf enige kennis nodig hebt van boekhouden en/of software. Het investeren in een goede zzp administratie betaalt zich in veel gevallen vanzelf later terug en omdat een boekhouder alle fiscale voordelen kent is vaak ook om fiscale redenen interessant om je zzp administratie uit te besteden bij Administratiekantoor du Pont. In de praktijk zien wij gelukkig steeds vaker dat ook zzp’ers het belang, van een actuele boekhouding inzien. Het geeft je als ondernemer zekerheid en de ruimte om tijdig bij te sturen als het nodig mocht zijn omdat de kosten teveel met de opbrengst uit de pas gaan lopen.

5. Geen geld reserveren voor belastingen

Over de inkomsten uit je onderneming ben je verplicht omzetbelasting te betalen. Reserveer bij iedere opdracht 20 tot 30 procent van de inkomsten om aan je toekomstige belastingverplichtingen te kunnen voldoen. Op deze manier word je aan het einde van het jaar niet verrast, bij de aangifte inkomstenbelasting, als je ineens een behoorlijk bedrag aan belastingen moet betalen. Als dan al je geld vast zit in investeringen of andere verplichtingen zul toch ook aan je verplichtingen volgens de Belastingdienst moeten voldoen.

Herken jij jezelf in het bovenstaande artikel, informeer dan eens geheel vrijblijvend naar de mogelijkheden en de ondersteuning die administratiekantoor du Pont je bij je financiële administratie kan bieden. Het verzorgen van uw zzp administratie is ons vak en of nu uw administratie geheel of gedeeltelijk wilt uitbesteden wij verzorgen uw administratie met alle plezier.

Beoordeling Administratie du Pont van klanten:

Op basis van 436 beoordelingen behaalt Administratiekantoor du Pont met de dienst: ZZP administratie een score van 9 van de 10.

Deel dit bericht:

Aangifte inkomstenbelasting

De aangifte inkomstenbelasting moet weer gedaan worden. Heeft u weinig tijd? Is het teveel werk? Ziet u er tegenop? Of weet u n...

Lees meer

De 5 administratieve valkuilen voor de ZZP administratie!

ZZP administratie? In de praktijk kom ik helaas nog steeds voorbeelden tegen van zzp’ers, die keihard werken maar onvoldo...

Lees meer
Archief
  • Voorlopige belastingteruggave 2017

    Voorlopige belastingteruggave 2017

    U denkt recht te hebben op een belastingteruggave? En u wilt dit graag maandelijks terug ontvangen i.p.v. jaarlijks wij kunnen u hiermee helpen.

    Maak direct een afspraak
  • Hulp bij aangifte inkomstenbelasting

    Hulp bij aangifte inkomstenbelasting

    Elk jaar is het tijd om aangifte voor de inkomstenbelasting te doen. Wanneer u hulp bij aangifte inkomstenbelasting nodig heeft, kunt u direct verder lezen om de mogelijkheden af te wegen.

    Lees meer
  • Belasting aangifte laten doen

    Belasting aangifte laten doen

    Wilt u de belastingaangifte van het laatste jaar en de komende jaren uit handen geven? Een jaarrekening laten opstellen in Breda of omgeving is iets waar Administratiekantoor u van harte bij van dienst kan zi

    Lees meer
Michael Burgers   - Bimu-art

"Elk kwartaal is op tijd mijn BTW aangifte geregeld, zeer tevreden ben ik over Administratiekantoor du Pont."

Michael Burgers - Bimu-art
Roosfotografie

"Goede boekhouder, komt zijn afspraken na, de boekhouding is echt keurig netjes verzorgd."

Roosfotografie